10 måsten i Paris för "rookies"




"För en förstagångsturist i Paris - vilka är dina topp-tio-måsten att se/göra/uppleva/äta?"

Jag betar av frågorna och här kommer ett till svar. Det är inte helt lätt att välja ut tio måsten av allt man kan göra och se i den här staden, men efter att ha bråkat med mig själv så bestämde jag mig för det här:


1. Versailles - Detta är kanske ingenting man gör under en tredagars-weekend, men har man lite mer tid så får man inte missa detta vackra ställe. Är kön för lång in till slottet kan man alltid promenera i trädgården och parken. Kanske ta med en filt och lite picknick och sen sätta sig i gräset vid den lilla "sjön".

2. Sacre Coeur - Åk inte till Anvers, som alla andra turister, och bli avskräckt av alla "I love Paris"-butiker på väg upp till kyrkan i lämmeltåget. Åk i stället till Jules Jeoffrin och promenera till ni kommerner till kyrkan. Ta lite bilder av den oslagbara utsikten och strosa sedan bort till västra Montmartre där ni hittar söta små butiker och femtioelva trappsteg upp och ner.

3. Trocadero - Ta metron till Victor Hugo, promenera sedan därifrån bort till Trocadéro. Terassen på Palais Chaillot har en fantastisk utsikt över Eiffeltornet. Det är även trevligt att sitta och äta lunch på någon av brasserierna och caféerna i närheten.

4. Metrolinje 6 - Ta den ljusgröna linjen från Etoile till La Motte Piquet-Grenelle. Varje onsdag och söndag fram till kl 14 har de marknad under spåret. På rue Commerce hittar ni även lite shopping. Det bästa med den resan? Mellan stationerna Passy och Bir-Hakeim får ni en utsikt som fortfarande ger mig gåshud efter tre års vardagsliv i Paris.

5. Batignolles - Som turist i Paris blir det lätt att man hamnar där alla andra turister hänger. Då blir man lurad på konfekten anser jag. Det gäller att hitta de där ställena som verkligen är FRANKRIKE, inte Japan, USA, Tyskland, Ryssland, Skandinavien etc etc. Batignolles är relativt orört och här hittar ni allt från trevliga brasserier, en mysig liten park (Square des Batignolles), barer, restauranger och chica småbutiker. För att ta er dit kan ni ta buss 66 från Opéra eller åka metron till Rome och sen promenera uppåt längs rue de Batignolles.

6. Marknadsgator - Det här är en stor personlig favorit. De jag känner till är rue Lévis (17:e), rue Daguerre (14:e) och rue Cler (7:e). Här finns boucherier, boulangerier, caféer, blomsterbutiker, små presentbutiker, grönsaksstånd.. En gata med mycket liv och handlare med andra ord.

7. Musée d'Orsay - Louvren är överskattad. Tycker jag i alla fall. Det är alldeles för stort, kön på helgen är alldeles för lång och helt ärligt är det inte värt pengarna bara för att kunna säga att man sett Mona Lisa "live". Orsay är precis lagom och förutom konsten är byggnaden verkligen någonting speciellt att se.

8. Café Jaqcuemart André - Jag borde få betalt av dem så mycket reklam jag gör, men deras bakelser är någonting alldeles extra. Hit går jag för afternoon tea när jag vill lyxa till en vanlig dag. För 9 euro får ni en bakelse och en kopp te. De har även lunchmeny och brunch på helgen.

9. Marais - Här är det mycket folk på helgen men det är ändå ett område man inte får missa. Bl a Place de Vosges (uttalas "Voch"), rue Vieille du Temple och gatorna som gränsar till rue du Temple är värda att kolla in. Där finns massor med vintage-butiker, trendiga franska märken och inredningsaffärer.

10. Jardin du Luxembourg - Finast är det sen vår eller tidig höst (enligt min åsikt). Köp med lite macarons eller baguetter och sätt er på stolarna och titta på folk. Eller sola. Glöm inte ladda kamerabatteriet, för tro mig, man vill ta en miljon kort!


Bonus - Restaurangen J'Go (4, rue Drouot) ger sydfranska vibbar och för den modiga kan man äta marinerat ankhjärta (Coeur de canard) på spett. Vilket faktiskt är gott! Deras vinförråd gör verkligen baren värd ett besök!


Småtips:

- Håll utkik för ficktjuvar! Håll i väskan och ha den helst på magen, särskilt i butiker och på metron.
- Börja alltid med att försöka prata franska, även om ni bara kan säga bonjour. Ni blir mycket trevligare bemötta!
- Köp en Paris Pratique i närmsta presstånd. Den kostar 6 euro men är så värd pengarna. Karta efter arrondissement och gaturegister. Jag har alltid min med mig!
- Lämna alla obekväma skor hemma. Här går man MYCKET.
- Undvik caféerna vid St Michel och Les Halles. Just trust me on this one..
- Ta bussen i stället för metron.
- För en korthelg köpr en "carnet" dv 10 metrobiljetter. För fler dagar kan man köpa 1-veckas metrokort (lönar sig om man är i Paris mer än 5 dagar och gäller bara mån-sön), vilket man måste ha foto (skriv ut ett kort i passformat hemma och sätt på) i. Kostar 5 euro första gången.
- Från Orly-flygplatsen? Ta Air France bussar "Les Cars". Den stannar vid Montparnasse, Les Invalides och Etoile. Den är skönare att ta än RER:en! Från Charles de Gaulle-flygplatsen? Ta Roissybus till Opéra. Då ser man en massa på vägen!


Paris Tips | |
#1 - - klara:

du har så rätt så! :)

#2 - - Mia:

Bra tips för alla resenärer! Jag har fortf inte besökt Versailles - skandal!

#3 - - Sofia - Foto&Musik:

SV: Nej, kanske inte :) Här sänds de mängder av reklam på tv om de, så de är inte så lätt att missa!



Men jag såg att de iallafall skulle de stänga av Eifeltornet där :)

#4 - - JOHANNA:

Fina tips, en del kan jag bocka av (håller helt med dig angående t.ex. Louvren v.s. Orsay-muséet!) och en del ska jag ha i åtanke, som att åka till ett annat stopp när jag ska till Montmartre och Sacre Coeur :) Jag undrar en sak som du kanske har ett bra svar på, senaste jag var i Paris för ett år sedan flög jag från Charles de Gaulle och det var ju inga problem att ta sig till och från flyget men jag ska dit om 2 veckor med en kompis och nu flyger vi istället från Skavsta till Beauvais-Tille som ju ligger lite mer off. Har kikat lite på Paris by Trains hemsida men har du några tips om hur man smdigast tar sig till och från flygplatsen där och till/från exempelvis Gare du Nord? Ha en bra dag! /Johanna

#5 - - JOHANNA:

Tusen tack för tipset och svar! :) Köper man biljetter på bussen och betalar kontant eller köper man i lucka? Jag har aldrig åkt bussen i Paris utan alltid tagit metron :P Är det Metrostationen som heter Porte Maillot du menar? Där ser jag på google maps att det finns en RER. Flyget hem går strax efter nio på morgonen så har du en aning om när tidigaste bussen går MOT flygplatsen igen en vardag? Vi ska bo på ett hostel på Rue Trousseau precis vid Bastille. Kändes prisvärt, enkel frukost och bra läge vilket kändes viktigt då vi bara är där tre dagar :)

#6 - - annelie berg:

Vilka toppentips! De spar jag :) tack tack!

#7 - - Johanna:

Tusen tack för du tagit dig tid :) ska googla lite till på det hela. den där marknaden ska jag förresten se till att vi tar oss till! Ha det fint!

#8 - - Linnéa - soon Paris living:

Gud så bra tips! Ska till Paris en snabbis om några veckor så detta är super :) Flyttar även dit på heltid till hösten, det ska bli så himla kul!

#9 - - JoVi:

Tack, tack och åter tack! Vad glad jag blev när jag såg att jag fått svar på min fråga här :)

#10 - - Christine Svarar:

Nemas problemas :) Glad Påsk allihop!

#11 - - Malin:

Hej Christine!
Tack för alla bra Paris-tips!! Jag ska couchsurfa i Nice och Paris med en kompis i Juli, och letar just nu inspiration på vad man kan se och göra:) Kommer definitivt printa din guide och ta med mig. Thanks a lot! //Malin

Svar: Hej Malin! Tack för din kommentar, kul att du uppskattar det jag skriver :) Hoppas du får en fin semester i Frankrike!
Christine

#12 - - Ida:

Tusen tack för tipsen! :D

Svar: Så lite så :)
Christine&Paris

Upp