Paris i höst?

 
Vad kan man göra under en helg i Paris på hösten? Jag har några tips på det, såklart, eftersom att jag spenderat ett par höstar i Paris. 
  • Promenera i Parc Monceau eller Jardin du Luxembourg. Med trädens vackra höstfärger blir det en ännu bättre upplevelse. Här kan man välja att bara strosa, sätta sig på en bänk och filosofera, köpa med en varm choklad från ett kafé eller lägga sig på gräset med en filt och picknick. Tips: Missa inte Andrés outletbutik på boulevard St Michel precis innan parken - skor till billiga priser!
  • Sitta på uteserveringen på ett brasserie och dricka kaffe i ett par timmar. Med det milda klimatet så går det att njuta utomhus till slångt in på hösten.
  • Om det regnar, så kan jag rekommendera ett besök på Bô Man Café vid St Georges. Det är riktigt mysigt med sköna soffor och en avslappnad miljö. Deras Café Gourmand är att rekommendera en kylig eftermiddag. Adress: 33 rue Notre Dame de Lorette, 75009 Paris.
  • Utställningar. Det pågår en massa utställningar hela hösten och det är perfekt att roa sig med om man är lite kulturintresserad och snålblåsten letar sig ända in i benmärgen. Kika här och här för inspiration.
  • Shopping i Marais. Hösten är tiden då det är som roligast att uppdatera garderoben och i Marais kan man hitta en massa söta och unika butiker med plagg och accessoarer som du vanligtvis inte hittar i Sverige. Ta metron till Hotel de Ville och promenera upp längs rue Vieille de Temple, rue des Rosiers och rue de Francs Bourgeois.
  • Koppla av på hotellrummet med franska sötsaker. Hur ofta bor man egentligen på hotell? Unna dig en förmiddag eller eftermiddag i sängen. Dessutom är du där på semester, och då ska man koppla av, inte gå upp 7 varje morgon och jäkta från den ena turistattraktionen till den andra. Köp en låda macarons eller ett par bakelser (tips är tartlette aux framboises eller en Opéra med smak av kaffe och choklad - miam!), och ät dem i sängen medans du tittar på någon fransk film och låtsas som att du förstår.
  • Åk buss. Om vädret är halvdant så är en busstur ett bra alternativ. Du får se omgivningarna och slipper gå ute regnet eller blåsten. Tips: Linje 27 går från St Lazare via Louvren, över Seine och hela vägen ner till Luxembourg. Riktigt fin utsikt! Från Opéra går många bussar också.
 
Paris, Paris Tips | |
#1 - - Fru Boholm:

Tack för tipsen. Min man och jag funderar på att ta en helgweekend i Paris någon gång.

Svar: Ja men det låter ju som en ypperlig idé!
Christine&OtherSweetStories

#2 - - ISA:

men hörrdu, blev man sugen på Paris nu eller? JA! ;)

SVAR: haha ja, I dont get it?! är det jag som missat nån ny stavning av ordet eller haha. Ja, jag hade nog velat ha mer lugn och ro runt mig och kanske båda föräldrarna närvarande. men heey ska inte judga nån ;) kram

Svar: Haha du vänjer dig :)
Christine&OtherSweetStories

#3 - - emelie - Berlin, Berlin:

Åh en perfekt lista för mig! :)

#4 - - vardagskonst:

vilken fin guide! kommer säkert komma till användning när det är dags för oss att åka dit, vilket jag hoppas blir till våren :)

Svar: Tack. Kika gärna i arkivet här på bloggen. Det finns massor med tips som jag redan skrivit sedan tidigare :)
Christine&OtherSweetStories

#5 - - Rebecca Persson:

Åh jag blir verkligen sugen på att fara till paris!

Svar: Livet är kort. Köp en flygbiljett! ;)
Christine&OtherSweetStories

#6 - - Isabelle:

Åh gud! Längtar som bara den.. Och vilket fantastiskt ljus i den första bilden!!

Svar: Det kan jag förstå :) Tack!
Christine&OtherSweetStories

Upp