I'm dreaming of a white Christmas

 
Man kan knappt tro att det snart är mitten på december. Igår var det 8 grader här i Malmö. Tydligen var det lika varmt som det var på midsommar för några dagar sedan i Stockholm. Haha, det säger en del om vårt avlånga land. Å andra sidan så blir det inte särskilt ofta speciellt kallt här nere. Jag minns inte ens senast vi hade snö på julafton här. Jo okej, sist var ju julen 2010. Den enda jul jag firade i Frankrike, haha. Typiskt eller vad? Jag minns att det var riktigt kallt även i Paris, men såklart kom det vara typ en millimeter "snö". Så att alla bussar ställdes in och det var stora rubriker om "snökaoset". Mon dieu.
 
Många gånger kan jag bli avundsjuk när jag ser bilder på vackra snölandskap från norra delarna av Sverige på Facebook, Instagram eller bloggar. Vi Malmöbor får nöja oss med blötsnö lite då och då som smälter bort över natten eller aldrig lägger sig på grund av plusgrader. För att inte tala om snön som helt plötsligt LAMSLÅR hela Skåne i januari/februari. I Norrbotten kan det ligga 2 meter snö och all kollektivtrafik fungerar normalt. Här kan de inte ens hantera 1 dm snö.
 
Förra året däremot så såg det ut såhär på juldagen. Då var min kinesiska vän på besök över juldagarna och man kan ju säga att hon valde rätt år att fira jul i Sverige. Hon var helt tagen av snön och hela stämningen just omkring jul. Hon hade aldrig firat jul tidigare, såklart. I Kina är jul mest ett kommersiellt jippo. 
 
Vad tror ni, blir det en vit jul i år i Skåne? I won't hold me breath, that's all I'm saying.
 
Schweden | |
#1 - - Ellinor:

Snö och vinter så som vi tänker oss den i Sverige känns just nu väldigt avlägset. Undrar om det ens kommer att bli kallt i år, känns inte så.
Vintern 2010 kommer jag dock ihåg. De där få millimetrarna snö i Paris gjorde mig strandsatt på Orly i två dagar innan jag tillslut kom hem (till vad som verkligen kan klassas som snökaos). Men jag klagar inte. Föredrar faktiskt mildvädret ;) Snön kan gärna få komma lagom till vi åker i januari :P

Upp