Paris och ytlighet

 
Jag fick en fråga från en läsare om ytlighet i Paris som jag kände var viktig att svara på så att fler av er får ta del av det. 
 
Anonym skrev:
Hej! Tycker du paris är ytligt? Jag är lite kurvig på fel ställen, har finnar, tjockt ansikte osv.. Tror du jag kommer bli sämre behandlad i Paris? (Ska vara au pair där)
 
Jag tycker att allt handlar om attityd, ödmjukhet och självförtroende. Visst lever vi i ett samhälle där folk har en bild av den typiska "perfekta människan", vilket är helt absurt egentligen för skönhet speglar oftast inte det man ser på ytan. En Victoria Secret's-modell kan vara så tråkig att klockorna stannar. Precis som Laila skriver i en kommentar så handlar det hur man bär upp sig själv. Är man välklädd, inte går och tittar ner på skorna och beter sig med respekt och vänlighet mot de man möter, så spelar det ingen roll hur du ser ut och hur mycket du väger. 
 
Jag tycker nog att svenskar är ytligare faktiskt. Här handlar allt om utseende och att ha en perfekt yta. ALLT är fejk. Naglar, hår, läppar, bröst, ögonfransar... Du ska träna så att du har en platt mage och putig rumpa. Det är tre lager smink och superkorta kjolar som visar mer än omgivingen faktiskt ber om att få se.
 
I Frankrike ser du inte många tjejer som har löshår eller tre lager smink i ansiktet. Det är knappt så de ens har nagellack och smycken. Det är mer naturligt. Visst är fransyskor smala rent generellt, men verkligen långt ifrån alla. Tänk på att det alltid är ett perfekt tillfälle att vända blad när du flyttar utomlands. Om du inte har så bra självförtroende här och nu, så försök tänka att du när du flyttar har en chans att lyfta upp det. Ingen känner dig där och bedömer dig efter det första intrycket de får. Om dina första vänner i Paris tycker att du är en trevlig, intressant, snäll och rolig tjej så kommer de inte bry sig om hur du ser ut. De ser bara en person med en härlig personlighet som de vill lära känna bättre. Var dig själv så kommer andra behandla dig därefter.
 
Lycka till under ditt år som au pair i Paris. Det kommer säkert bli helt fantastiskt kul!
 
Living abroad, Paris, Q&A | |
#1 - - ExpatLisa:

Håller helt med dig Christine! Så mycket mer avslappnat i Paris och verkligen en chans att starta på nytt. Åk!! :)

Svar: Ja, mycket mer avslappnat!
Christine&OtherSweetStories

#2 - - inredningsinsp:

*Utstrålning*

#3 - - Simone:

Jag delar din uppfattning om utseendehetsen i Sverige (t.ex. alla sminkade brudar på gymmet - crazy!). Men, när jag var utbytesstudent i England blev jag chockad över hur mycket fejkgrejer tjejerna använde, såsom lösnaglar, fejkhår och fejkögonfransar ovanpå tjocka lager smink. Skulle ändå säga att folk har lite mer stil i Sverige. Kan tänka mig att fransyskorna är ännu mer classy.

Svar: Ja, haha. Det håller jag med om!
Christine&OtherSweetStories

#4 - - sam:

Så fint skrivit!

Svar: Tack ska du ha :)
Christine&OtherSweetStories

Upp