A genuine restaurant in Genova

 
Jag kom på att jag hade det här inlägget i utkastet som tyvärr inte fått se dagens (eller bloggens) ljus ännu. Nu när semestersäsongen börjar närma sig, så tänkte jag att ni kanske skulle uppskatta lite tips därifrån. Om ni någon gång tänkt er att bila ner till Italien så tycker jag definitivt att ett stopp i Genova är ett måste.
 
Jag är inte så mycket för de typiska turisthaken när jag åker utomlands. Det här att till exempel sätta sig på ett av de överfulla caféerna vid Notre Dame i Paris är inte min grej. Helst rör jag mig inte däromkring överhuvudtaget, men det är ju ett helt annat ämne. Jag älskar däremot att hitta de där gömda matställena som bjuder på bra råvaror, lokala gäster och en avslappnad atmosfär. Just en sådan restaurang hittade jag min sista dag i Genova. Den ligger lite undanskymd på torget Piazza Lavagna med behagligt skydd från träden runt omkring, vilket uppskattades just den dagen då temperaturerna låg en bra bit över 30 grader.
 
Jag åt först en salate caprese och sedan den klassiska rätten Trofie alla Genovese med pesto. Bara för att jag som vanligt inte kunde bestämma mig för vad jag skulle beställa. Hade jag inte blivit så himla mätt så hade jag även provat deras panna cotta med mynta. 
 
Stället heter No10 och ligger på Piazza Lavagna 10. 
 
//English: Regular tourist places are not my cup of tea, and I prefer local and genuine restaurants whenever I travel abroad. It's sometimes difficult to find, especially during high season and at any location with lots of tourists. So when I do come across a nice place that is not packed with tourists, I simply have to try it. 
This little restaurant in the Italian city Genova, was just as nice as the pictures say. It was hidden on a tiny square in the city's old areas. The waitor was really nice and friendly, and the food was delicious. I had the traditional main course, Trofie alla Genovese with pesto, which is a typical dish for this area in Italy. I wish I had more space for a dessert, but oh well... Maybe next time? I will definitely come back if I ever come back to Genova another time.
The place is called No10 and you'll find it at Piazza Lavagna 10. 
 
 
Genova is a place you should try and visit, especially since it's only a bit over an hour by train from Milan. It's on the coast and also very close to the French border.
 
If you'd like to read more about Genova or the places around that area, you can read previous blog posts here:
 
Italy | |
#1 - - ELIN WAHLBERG:

sv: tack! den är från vila :)

Upp