Parisian Compact Living

 
Jag följer sidan Paris ZigZag på Facebook och brukar ibland klicka på de olika artiklarna som poppar upp i mitt flöde. Det är ett hett tips om du brukar åka dit och vill ha tips på speciella ställen att besöka eller restauranger man kanske inte hade hittat till i vanliga fall. Det står på franska men om man förstår lite så räcker det. Annars brukar det ju funka med google translate, hehe.
 
Hur som helst så läste jag en ganska intressant artikel som gav mig lite nostalgi-känslor från min första tid i Paris för nästan exakt 6 år sedan. De skrev om de typiska parisiska chambres de bonnes som ligger högst upp i husen, som väldigt ofta är som små kompakta studentrum. Bara det att det inte bara är studenter som bor där. Paris är en dyr stad med låga löner så där bor allt från utbytesstudenter till nyexaminerade unga fransmän och äldre arbetare som inte har så gott ställt. Bilderna ovan är från min egen tid på rue Spontini i Paris 16éme arrondissement. 9m2 på sjätte våningen. Alltså, NIO KVADRATMETER. Kan ni förstå hur litet det är? Så fort jag hör folk här klaga över sin "lilla" lägenhet på 50m2 får jag krupp, haha. 
 
Jag höll ju på att få utbrott vissa gånger över hur litet det var och att jag bara hade EN fungerande kokplatta, och så duschen som det ständigt blev översvämning i. Toaletten låg ute i korridoren. Väldigt mysigt när jag vaknade mitt i natten på vintern och var kissnödig. Det fanns en dusch på rummet, den är där till vänster på tredje bilden. Herregud. Jag betalade mer för det rummet än jag betalar i hyra för min lägenmhet här i Malmö. Jag skulle nog aldrig kunna bo så litet igen!
 
Fast så bodde jag ju i Paris, och kunde se Eiffeltornet om jag lutade mig ut genom det lilla englasade fönstret.
 
Living abroad, Paris | |
#1 - - Emelie:

åh, rue Spontini... Nu ger du mig nostalgikänslor. Jag själv bodde på 10 kvadrat bara en sidogata ifrån - Rue Benouville, och det var samma sak där. Översvämning i duschen, ofräsch toalett i korridoren och man kunde laga mat från sängen. Helt normalt ;)

Svar: Haha, ja fy alltså! Men det var ett mysigt område :)
Christine&OtherSweetStories

#2 - - teruko:

Detta är ju inte alls samma sak som livet i en studio i Paris, men under de 27 år vi var ägare till en "campingbil" och turnerade Europa runt hela somrarna - främst Frankrike då - " bodde " vi på en yta av typ 6 kvadrat (vari ingick säng, garderob osv), två vuxna och ett barn (som senare blev tonåring med medföljande kompis och då bodde i tält). Dock disponerade vi oändlig ytteryta på de campingplatser vi stannade på, vilket underlättade enormt. Men, nog var det compact living... Oftast riktigt mysigt, trots allt!

Svar: Ja där kan man snacka om compact living! Kan tänka att ni på så sätt verkligen uppskattade stora ytor på ett helt annat sätt. Lät ändå ganska mysigt :)
Christine&OtherSweetStories

#3 - - Ia:

Åh nostalgi. Bodde också på 9 kvm, dock utan dusch överhuvudtaget... Fick duscha hos familjen jag jobbade hos som au-pair. Och toaletten låg också den i korridoren... "Köket" var en liten kyl med en miniugn på med en kokplatta, i garderoben haha. Men det kompenserades upp av att jag hade en pytteliten balkong, såg Notre Dame i fjärran från den och så låg studion på avenue Marceau så det var inte fy skam.

Svar: Ja det är ju det där med att bo i Paris och på en bra adress. Då kan man stå ut med en del ;) I alla fall tills man en dag inser att man är för gammal för att bo i en skolåda där det läcker in genom taket, haha.
Christine&OtherSweetStories

Upp