A day in Avignon

 
Något av det roligaste jag vet är att gå genom gamla bilder på datorn eller den externa hårddisken. Jag har så otroligt många foton både från innan Paris, tiden i Paris (och alla resor däremellan) och såklart efter att jag flyttade hem till Sverige. De här bilderna är från sommaren 2009 när jag jobbade som au pair. Jag åkte med en fransk-italiensk familj på semester i södra Frankrike och Italien. Det är alltså sju år sedan snart. Även om det var en jobbig tid på många sätt (jag hade ingen bra upplevelse som au pair, haha), så skulle jag aldrig vilja göra om det på något annat vis. Under min vecka i Provence var den förra au pair-tjejen med också, och vi fann verkligen varandra. Hon var en härlig tjej från Ukraina med både humor och en otrolig bestämdhet. Vårt enda problem var egentligen språket. Hon pratade ingen engelska och mina franska språkkunskaper var väldigt begränsade efter endast två månader i Paris. Trots det så lyckades vi oftast förstå varandra med hjälp av kroppsspråk och efter oändliga förklaringar som ledde till att vi låg dubbelvikta av skratt.
 
Här är vi två i den lilla staden Avignon som ligger mitt i Provence. Vi fick åka dit bara vi två under en dag och det var ju typ himmelriket eftersom att vi tog hand om två överenergiska barn hela dagen annars.
Hela staden är omgiven av en mur med torn och huserar även ett stort gammalt påvepalats, med mysiga gränder och innergårdar så det känns lite som att komma in i en gammal medeltida stad. På sommaren anordnas dessutom en stor teaterfestival i Avignon (Festival d'Avignon) under sommaren då man kan se olika pjäser och föreställningar. Detta året pågår den 6-24 juli så om du planerar en resa ner till södra Frankrike kan jag verkligen rekommendera ett besök där.
 
//English: I found some old pictures from when I was an au pair in France. I went on vacation with the family and during the first week, the previous au pair was also with us. We could barelt understand each other since she didn't speak English and my knowledge of the French language was very poor. We got by with body language, extremely complex explanations and usually just bursted into laughter as a result. We became really good friends during that week and even if she is back in Ukraine now, I still think about here sometimes. Hopefully we will see each other again soon. 
 
This particular day that these pictures were taken, we were in the town Avignon, which is an old town known for its wall that surrounds the entire hearth of the city. With the cosy courtyards, cobblestones and towers you almost feel like you are being brought back to the Middle-Ages. Every year they host a theatre festival (Festival d'Avignon), so if you plan a trip to Provence in July this year, mark the dates 6-24 July in your calendar. Also, because this is a town that I think everyone should visit once in their lives.
 
 
Places in France, Travels | |
#1 - - ISA:

såg ut som en fin dag det där, sommarkläder och sol! allt man behöver ;) var du au-pair i frankrike? ångrar lite att jag aldrig åkte som au-pair, verkar som ett bra sätt att uppleva världen. :)

Svar: Ja i Paris :) Det är aldrig för sent för att uppleva världen!
Christine&OtherSweetStories

#2 - - teruko:

OJ vilken längtan till Provence dina foton väcker! Kan riktigt höra cikadorna "inne i huvudet" ;-)

Svar: Ja eller hur?!
Christine&OtherSweetStories

#3 - - Ellinor:

Oh, jag funderade på om vi skulle stanna där i sommar. Men helt plötsligt blev schemat väldigt tight och vi insåg att vi inte kunde stanna på alla ställen vi önskade. MEN desto större anledning till att göra fler resor! Oh, vad jag längtar :)

Svar: Ja det går alltid att komma tillbaka :)
Christine&OtherSweetStories

Upp