Très Bon Goûter

 
I Sverige är det nu middagstid, men i Frankrike har det precis varit goûter. Det är vad fransmännen kallar mellanmål, och kan ju tolkas lite som man vill. Vissa äter chiapudding eller gröna smoothies, medan ett mellanmål för andra gärna får innehålla glass, smördeg eller en chokladrik dessert. När jag bodde i Paris så brukade jag med jämna mellanrum möta upp med min kompis Anaïs för en goûter på eftermiddagen på diverse brasserier eller caféer (som exempelvis Boulangerie Huertier som ni kan läsa om några inlägg längre ner). Vi diskuterade världsliga saker över en dyr kopp café crème och någon god dessert, som Crème Brûlée, Fondant au chocolat eller kanske en Milles Feuilles. Det låter väldigt klyschigt, men det är så fransmännen lever. Det är viktigt att ta seden dit man kommer och anpassa sig till kulturen man lever i, kan jag tycka. Så det gör jag gärna så ofta jag kan, var jag än åker. Särskilt när det gäller sötsaker. 
 
Detta var min goûter en sen eftermiddag i Paris. En bakelse kallad för Très Honoré på brasseriet med samma namn. Petits choux med vaniljkräm vars konsistens var som en underbar mix av grädde och glass. På tunna smördegplattor. Freaking magnifique. 
 
Dagens mellanmål? Ett päron innan träningen. Fast jag kan ju inte lyxa till det varje dag. Eller befinna mig i Paris varje månad. Tyvärr. 
 
Restaurant Très Honoré ligger på Place du Marché St-Honoré, i Paris 1er. Prisnivå: lite dyrare.
På kvällen öppnar baren i källaren - rekommenderas för en soft afterwork! 
 
Culture Paris/France, Favourite Paris Spot | |
#1 - - Karin:

Låter helt fantastiskt! Ibland är vi ju så hälsohetsiga i vårt avlånga land... verkligen!!!

Svar: Haha jag herregud! Tur att vissa av oss håller kvar vid gamla onyttiga traditioner ;)
Christine&OtherSweetStories

#2 - - Suss:

Ser ut som ett väldigt gott, men onyttigt, mellanmål ;)

#3 - - Emelie:

Kan hålla med Karin om att jag blir helt galen på hälsohetsen..! Jag kör också Paris-rutiner, jag, och äter sött så ofta jag kan och har lust. Livet är till för att leva, inte för att staka upp med regler. Plus, Saint-Honoré/Religieuse/Très-Honoré (är ju lite samma bakelse) är så jädrans god!

Svar: Ja eller i måttlig dos kanske. Känner att min kropp inte mår så bra av att få i sig kakor och godis VARJE dag, hehe
Christine&OtherSweetStories

Upp