Det här med Frankrike














Någonting som är typiskt franskt för mig är ett gäng som har picknick i parken med några flaskor vin avverkade, folk som bär på en baguette vid lunchtid, färska croissants på lördagsmornarna, filmer med en dubbad Tom Cuise, livliga diskussioner på en tisdagsmiddag "entre amis", romantiska gentlemän, en bar som serverar fois gras som aperitif och när alla fått lite champagne i sig så kommer allsången till någon gammal Georges Brassens-hit.

För att inte glömma macarons, två timmars-luncher (På juldagen åt vi lunch i FYRA TIMMAR, jag var helt slut, haha. Men gud så trevligt vi hade det!), mysiga bergsbyar i ett vackert Provence, minnen av upplevelser med fina vänner och halvbra men charmig fransk-engelska.


Vad är typiskt för ert favoritland?


Things I like | |
#1 - - Sofia:

Typiskt för Berlin är nog att festa till klockan åtta på morgonen, äta currywurst och frilansa eller bara vara ledig iaf för att kunna sitta på uteserveringar =)

#2 - - Elaine:

Har du lust att ta emot en lite award så har du en på min blogg :)

#3 - - maija:

Typsikt för Spanien är nog festandet in på småtimmarna, "botellóns" i parkerna eller på stranden, väldigt prisvärd sangria, goda tapas, den milda och varma luften, den avslappnade atmosfären och de trevliga spanjorerna. Gud vad jag blev sugen att åka ner dit nu :D men skulle inte säga nej till en trip till Paris heller!

#4 - - Anna:

Typiskt för den grekiska ö där jag spenderar mina dagar: Leva i symbios med naturen. Stiga upp tidigt och njuta av en timmas simning i ett spegelblankt hav hela vintern lång. Färsk fisk och horta varje dag, dagsfärska vindruvor, nötter och fikon. Yoga i solnedgången. Ett glas vin från någon av öns vingårdar som avnjuts på altanen till cikadornas sång.



Men också:



Spenatpaj och färskpressad apelsinjuice till frukost. Spendera dagen på stranden och ta ett glas vin till lunchen på strandtavernan. Löptur i solnedgången. På med klackar och svida om till middag. Avsluta kvällen med bouzouki (grekisk nattklubb) till 06.00. Avsluta med ett dopp i havet!

#5 - - Carolina:

Jag saknar macarons! Det är ju för gott... Och att fransmännen är så inriktade på att äta bra mat - färska grönsöker, mört kött etc. Sen atmosfären i Frankrike älskar jag.



Mina favoritländer (på delad förstaplats) är Sverige, Polen och Frankrike :) Men du relaterar nog mer till Frankrike och Sverige (såklart!)

Upp