Le french guy

 
De där cigaretterna alltså. Jag skulle kunna leva utan det...
 
En läsare undrade hur franska killar är, generellet sett. Så nu ska jag generalisera hej vilt och beskriva den franska mannen för er. Märk väl att detta är MIN syn på dem, inte så som alla är. Så som jag upplever dem, vad vänner berättat och efter mina egna erfarenheter. 
 
Om någon fransman läser och känner att jag pratar i nattmössan så säg till!
 
 
* En typisk fransman är en man som gärna vill beskydda sin kvinna. Han ska försörja henne och vara lite macho, vilket går sådär med oss svenska kvinnor som nog är lite mer självständiga än de klarar av. Att jag är händigare än C är inget han vill låtsas om.
 
* De är ganska sexfixerade och inte så censurerade. Lite perversa nästan. Det kan ha att göra med att porrtidnings-annonser visas i ögonhöjd för 10-åringar. De lär ju få fel bild av sex och kvinnor från början... Det är ganska "au naturel" här också. Det här med bristande hygien och vilt växande kroppsbehåring verkar inte hindra folk från att hoppa i säng.
 
* De har inga problem med att visa sin kärlek öppet. Hångel på gatan en vanlig tisdagseftermiddag är ganska vanligt här, eller mer än så, hrm (detta gäller väl fransyskor också antar jag) vilket jag sällan ser i Sverige. Jag minns mitt ex som knappt kunde ge mig en puss inför sina föräldrar det första året. Christophe har inga problem med att ge mig uppskattning, komplimanger och kärlek inför folk. Kanske har det med olika personligheter att göra också men jag tror fransmännen är mer öppna med det.
  
* De är ganska svartsjuka men jag måste nog säga att fransyskorna är värre. Det räcker att deras kille pratar med en tjej på en fest och så blir det bråk. Det är heller inga problem att bråka öppet, ens på restauranger.
 
* De är gentlemän. Dörrar hålls upp, mat och dryck serveras alltid först till andra, de är givmilda. Jag har nog aldrig gått ut med en fransman som frågat om vi ska "dela notan"... Om de tycker om en tjej köps det presenter, restaurangbesök, blommor etc.
 
* Fransmän visar gärna sin uppskattning när de ser en vacker kvinna på gatan. Eller en svenska. Vissa gånger är det smickrande, andra gånger vill man slå dem på käften. Särskilt när det handlar om en sliskig 50-åring som säkert är gift och har två tonårsbarn hemma.
 
* De bor gärna hemma tills den dagen mamma kastar ut dem. Jag har vänner som snart är 30 år som inte flugit ur boet än. En kompis sa en gång till mig att "en fransman är pojke hela livet".
 
* De älskar vin och ost. Och äter allt på grisen utan problem. Mmm, grisfötter...
 
* Träffar du på en fransman som inte röker ska du ta honom fort som fan och aldrig släppa honom. Eller ge honom till mig.
 
* De är patrioter och kommer alltid tycka att Frankrike är det bästa landet i världen. Även om man bevisar motsatsen.
 
* De är stolta och gillar inte att ha fel. Det är då de kan ses som lite arroganta. Just för att de vet att de har fel men aldrig kan erkänna det.
 
 
 
Frågor på det?
Någon som vill lägga till/ändra?
 
 
Culture Paris/France | |
#1 - - Gabriella:

Spot on! Detta stämmer i princip med alla fransoser jag träffat. Tycker det är kul att stereotypen faktiskt är ganska sann :P

Svar: Haha, ja den är ju tyvärr det ;)
Christine&Paris

#2 - - Sandra:

Håller helt med! kanske lägga till väldigt självständiga, de gillar att ha egentid. Très indépendants les petits français... ;)

Svar: Ja på ett sätt har du rätt men min fransman gillar inte att vara ensam mer än nödvändigt, han är ganska sällskapsjuk. Däremot gillar han att ha sin lilla stund på helgmorgonen då han går till brasseriet och dricker kaffe medans han läser tidningen :)
Christine&Paris

#3 - - PetiteAmanda:

Tack så mycket, jättekul att läsa! :D

Svar: :)
Christine&Paris

#4 - - simone:

Haha! Vad kul att läsa! Tänka sig att de gillar vin och ost ;)

Svar: Ja det är ju det mest förvånande av alla punkter! ;)
Christine&Paris

#5 - - Cat:

Hahaha, gud, jag älskar när du skriver såna här inlägg!

Svar: Hehe, kul att det uppskattas :)
Christine&Paris

#6 - - Isabell:

Hahaha, allting är spot on! Jag har själv bott i Paris och kan intyga att samtliga punkter stämmer in på in princip alla fransmän jag träffat :)

Älskar din blogg. Jag tittar in varje dag.
Kram

Svar: Då är jag inte ensam i min uppfattning med andra ord :)Tack för de fina orden. Trevlig helg!
Christine&Paris

#7 - - Anna:

"Träffar du på en fransman som inte röker ska du ta honom fort som fan och aldrig släppa honom. Eller ge honom till mig." Hahahahahahahaaaa du är för härlig!

Jag känner faktiskt en, men han är väl för gammal för dig ;)

Svar: Hur gammal är han då? Ålder är bara en siffra när det kommer till rökfria män ;)
C har dock köpt en elektrisk cigarett nu. Vetifan om det funkar, haha..
Christine&Paris

#8 - - Magdalena:

Åh ge mig en fransman. Låter bra mkt bättre än en tråkig svensk. Förlåååt men många här e så tråkiga. Jag vill ha en gentleman, en romantiker som uppsksttar mig och en som framförallt vill hitta på roliga saker och resa mycker med mig. Haha, höga krav?! Näe...det tycker jag inte :)

Svar: Haha, jo om det vore så att alla fransmän bara hade de sidorna vore de perfekta ;)
Christine&Paris

#9 - - Marie:

Hahaha, underbar läsning. :) Jag träffade dock inte på en enda charmig fransman under mina fyra veckor jag var där i somras. Men det var mer i södra Frankrike, Paris kanske är annorlunda. :)

Svar: Jaså? De som är sådana smooth-talkers ;) Jo här är det ett fåtal som är charmiga på ett bra sätt..
Christine&Paris

#10 - - A-M:

Så där var de redan på sjuttiotalet när jag vistades i den underbara staden Paris óch trots deras brister älskar jag fransmän.

Svar: Hehe, jo de har ju sina fina sidor :)
Christine&Paris

#11 - - Erin:

Nine more reasons I adore Frenchmen! I'll take a Frenchman with no problem showing affection, who opens doors and compliments me unreservedly any day! I'll even put with smoking even though I'm allergic :) Do you have a spare Frenchman for me? Does your beau have any single friends? Haha.

Svar: Well he has some single friends but I think you should keep your boyfriend anyway ;)
Christine&Paris

#12 - - Karin:

Haha, huvudet på spiken! min pojkvän stämmer in på ALLA dessa punkter! (förutom det där med att ragga på gatan, som tur är...)

Svar: Haha! Nej det gör inte min heller, som tur är :)
Christine&Paris

#13 - - maria:

"bristande hygien och vilt växande kroppsbehåring verkar inte hindra folk från att hoppa i säng." haha klockren formulering ;)
Jag har också en fransman chéri så jag känner igen flera punkter!
ps har läst din blogg i några månader nu och gillar den skarpt men har aldrig kommit mig för att kommentera tidigare.

Svar: Hehe, då vet vi båda vad vi "går igenom" ;) Tack för din kommentar, kul att du gillar bloggen! Hoppas du får en fin helg :)
Christine&Paris

#14 - - sara:

Hihi, vilket kul inlägg. Men jag måste säga att de låter så där de franska männen. Jag tar och håller hårt i min svenska man helt enkelt :-)

Svar: Helt rätt, har du redan en svensk man du är nöjd med så tycker jag du ska behålla honom ;)
Christine&Paris

#15 - - Maria - mamma till Liam ☆:

fransmän verkar påminna mycket om italienare!

sv; ja barn är för det mesta alldeles bedårande :) liam är en liten pajas som älskar när han får än att skratta

Svar: Ja fast jag undrar om inte italienare är ett snäpp värre ;) De bor ju hemma tills de gifter sig och sedan tar kvinnan hand om dem som mamman gjort! Verkar dock som att det börjar förändras nu, som tur är ;)
Christine&Paris

#16 - - Ellinor:

Haha, vilken rolig läsning - tycker du fångar det mitt i prick! Visst är det en grov generalisering, men tycker ändå att den är väldigt träffande.
Skulle du inte kunna be C (eller några av dina franska vänner) att göra en liknande jämförelse med svenska tjejer, bara för sakens skull liksom :)

#17 - - annasarah:

hahahah så himla sant! Träffade en fransman i somras. Som såklart röker. Han är jättefin på många sätt. Men verkar vara svårt att hitta ngn som inte röker. :-)

Svar: Jag känner en del, men de är inte många ;)
Christine&Paris

#18 - - Anna:

Han är väl i samma ålder som Brad Pitt ungefär. Och typ lika snygg, fast på franskt vis.

#19 - - Carolina :

Hahahaha! Vad jag tycker om ditt sätt att skriva :)
Min pojkvän stämmer också in på alla punkter, han raggade på tjejer innan vi blev tillsammans (som en Casanova ;P) men cigaretterna har han slutat med. Från att kedjeröka till en cigarett en gång i månaden ungefär. Jag kom med så mycket pikar att han till slut inte orkade ;) hehe Det är ett tips!

Svar: Haha, jo men det har inte funkat så bra hittils ;) Han har dock köpt en elecronisk cigg nu. Får se om det kan få honom att sluta :)
Christine&Paris

#20 - - N O R A:

Håller helt med dig! :) Cool bild! ;)

#21 - - Anonym Anonym:

Nästan alla fransmän jag träffat är så x)

#22 - - mona:

bra skrivet!=)

#23 - - viktoria:

haha vilket roligt inlägg :)

#24 - - Annelie:

en hel del stammer in pa ganska manga Bosniska man ocksa :-P

#25 - - Annster:

Känner igen en del punkter :)

#26 - - Hanna Karlsson:

Kul inlägg!

#27 - - Sofia:

Roligt inlägg :-D

#28 - - amelia:

De gillar ju baguetter också!! haha allt stämde in perfekt, kul inlägg

#29 - - Anna:

Haha vad skoj :D

#30 - - Maria:

intressant inlägg :-)
jo många svenska killar har svårt att visa känslor öppet, ialf det är min generalisering och upplevelse/erfarenhet

#31 - - Cecilia:

hahah! min mormor är fransyska och hon stämmer fan in på den franska mannen! :P haha. hon är verkligen exakt sådär, fransoser är speciella men fyfan vad underbara de är :)

#32 - - charlotte:

Gud vilket bra inlägg. Jag ä själv inte så berest med nu vet jag vad jag ska leta efter när jag åker till Frankrike. Kalas bra inlägg !!

Svar: Tack så mycket, kul att så många tycker att det var ett roligt inlägg :)
Christine&Paris

#33 - - Lina Mellberg:

Härligt det ser ut att sitta på en uteservering!

#34 - - Bella Borgencrantz:

Underbart!

#35 - - simone -och lite steampunk:

Haha vad kul :P
Till större del så stämmer det in på mina franska vänner ja :P

#36 - - JENNIFER - TRÄNING & förberedelserna för VOLONTÄR I TANZANIA:

Haha härlig läsning!! Och jag blev trots allt lite sugen på att ragga upp någon fransman! Hihi :)

#37 - - LORISSA LOVEBOMB:

hahaha så himla kul :D

#38 - - Louise:

Hehe, roliga åsikter. Ska tänka lite på det här när jag åker till Frankrike någon gång i mitt liv :)

#39 - - Emelie FOTO:

kul att läsa :)

Upp