All the answers to my questions I have to find


Svaren på några av era frågor:



Jag är nyfiken på om du trivs i Paris, eller längtar du hem? =)

Ja jag trivs här för det mesta, men det är klart att jag ibland längtar hem. Jag trivs bättre i den franska livsstilen men det finns dagar då jag känner mig otroligt less på fransmän och Paris. Då jag inte ens vill se en baguette, mest vill umgås med mina svenska vänner och stör mig på att folk uttalar David Hasselhoff "Davide Asölåf". Det går upp och ner. Jag tror alla som flyttar utomlands känner så ibland.


Även croissants kan bli tråkigt i längden..


Bor du i Frankrike "för alltid" nu och hur känns det i så fall vad gäller avsaknad av familj och vänner i Sverige?! Hur hanterar du/ni det? Hälsar ni på varann ofta, skypar, mejlar, ringer eller ..?

Jag kan inte se mig själv att bo här för alltid men man vet aldrig.
Vi har ett abonnemang så vi ringer gratis till fasta nummer till 40 olika länder(internet och TV ingår, inte för att det någonsin är annat än skit på alla de 150 kanalerna, svensk TV är bättre!). Eftersom min mamma inte har någon dator och knappt vet hur internet fungerar, så är det kanon. Med vänner, familj och andra som inte har fast nummer kommunicerar jag med via skype, viber eller mail/FB. Jag försöker åka hem var tredje till var fjärde månad. Nu ska jag hem i april några dagar och det ska bli så himla mysigt.


Jag börjar sakna den här plutten. Min brorson som blir 1 år i maj.


Stämmer fördomen om att fransmän ofta är arroganta mot icke-fransmän? ;) Å hur långt kommer man med endast engelska i Frankrike?
Vad gäller Christophes vänner och familj stämmer det verkligen inte. Det enda är att de nog är ganska trötta på ohyfsade människor, det är ju så många kulturer som bor och rör sig här och alla har inte samma politess som fransmännen. Sen är de ganska stolta och tycker inte om att ha fel, därför anses de som lite arroganta.
Man klarar sig bra på franska i Paris, de flesta pratar lite engelska, i alla fall unga. Men i övriga Frankrike kan det vara bra med lite grunder.


Eftersom jag själv är utlandssvensk så undrar jag vad, i matväg, du saknar mest från Sverige respektive uppskattar mest i Frankrike?
Det jag saknar mest är det som är billigare i Sverige som t ex fisk, kyckling, kryddor, färsk mjölk, knäckebröd (det finns här men det är dubbelt så dyrt och så har de bara tre sorter, man blir less på det till slut).. Sen saknar jag salt godis, falukorv, färsk jäst, vaniljsocker och bakpulver i burk, kanelbullar från Kungs Kafé i Malmö, rågflingor, nyttig müsli (allt här är med choklad och massa socker), grovt mjukt bröd med ost, tunt skivad skinka, billig yogurt i tetrapak (finns här med men är dyrare än i Sverige). Oj, det var en del, haha.

Det jag uppskattar mest här såklart vinerna, jag köper aldrig vin längre i Sverige för jag har bara råd med skitvin och det kan jag inte dricka längre. Sen all ost, efterrätterna, saussicon sec, Schweppes Agrum, alla små yogurts, grönsaks- och fruktmarknaden där (nästan) allt är lokalodlat m.m m.m... Att man njuter av maten mer och att måltiden blir som en social sammankomst.


Märker du av några kulturskillnader i att vara tillsammans med en fransk kille jämfört med en svensk? (Hoppas att denna fråga inte är för privat, vänligen radera den i det fallet!) :)
De är lite gammalmodiga och lever fortfarande efter att kvinnan sköter om hemmet och mannen försörjer. Men de är romantiska och gentlemän (Christophe håller alltid upp dörren, bär mina påsar/väskor, häller upp vin till mig först, skulle aldrig få för sig att ta för sig av maten först av alla) vilket jag aldrig riktigt upplevt med gamla pojkvänner eller dejter. Sen är de mycket mer öppet kärleksfulla och inte lika reserverade i relationen inför andra. Sen tror jag att det är viktigt att släppa lite på sina "svenska principer" när man är tillsammans med någon från en annan kultur. T ex att allt ska vara i ordning, planerat och perfekt. Jag tycker det är viktigare att man hinner umgås än att hemmet ska vara skinande rent.


De vackraste platserna du har besökt?

Paris, Österlen, Stockholms skärgård, Provence, Alsace, Vatikanen, Grekland.. men det finns så många fler vackra platser jag vill till!


Provence, sommaren 2009.


Vill du gifta dig och hur tänker du dig ditt bröllop?
Ja det vill jag Jag vill ha ett stort bröllop. Eller kanske två? Ett i Frankrike och ett i Sverige. Och så ska jag ha en som planerar mitt bröllop, jag har sett så många som stressat sönder sig på sina bröllop oh jag vill att dagen ska vara lugn och avslappnad för oss två :)


bästa boken du läst...
Jag är kräsen när det gäller böcker, så jag läser sällan eftersom jag aldrig lyckas hitta något eller bestämma mig. Men jag har läst Gömda två gånger. Den boken fick mig att bli arg, ledsen och hoppfull på samma gång. Sen gillade jag Tusen strålande solar. Tycker om böcker som berör, eller deckare/kriminalare. Jag tycker om att läsa när jag väl fastnar i en bok.


Jag är nyfiken på hur du tänker dig framtiden - vad gör du om ett år, om fem år...?

Det här känns som en arbetsintervju-fråga ;) Om ett år jobbar jag på marknadsavdelningen på ett internationellt företag, antagligen i Paris. Och då har vi förhoppningsvis flyttat till en större lägenhet. Om 5 år är jag mamma, hoppas jag. Och kanske Madame M.. Utöver det vet jag inte..


De andra frågorna besvarar jag en och en i egna inlägg!


Q&A | |
#1 - - Karin:

Gör som jag och gå upp halv sju då?:)

#2 - - Ellinor:

Även om jag kikar in här var och varannan dag inser jag att jag blivit jättedålig på att kommentera skämt Efter detta fina och intressanta inlägg kände jag dock att jag i alla fall var tvungen att lämna ett litet avtryck. Även om jag följer dig via bloggen, känns det som om det var så länge sedan vi hördes av. Skall ta och skriva ett längre mail till dig så snart det finns lite tid och inspiration över. Annars skickar jag en hälsning på Skype/Viber.

Ha det gott!

Kram

#3 - - Ida:

Pratar du flytande franska nu? :)

#4 - - Melissa - Livet i ett Fängelse!:

Hoppas solen kikar fram hos er också :) Tänkte lämna lite avtryck när jag kikar förbi.

Några planer för påsken som närmar sig med stormsteg?

Själv så ska man vara hundvakt åt min fd hund så blir bästa påsken på länge :)

#5 - - mikael:

Hittat tillbaka igen till din blogg :)



Jag hoppas att du är mamma om 5 år! :) Kul att läsa hur bra du har det i Paris!

#6 - - Anonym:

färsk jäst köper du hos bagaren... ser ut som i sverige... brukade köpa pâ rue de levis... minns ej vilket bageri...

#7 - - Maria:

Christine, nu är vi här igen. Färsk jäst finns också att få tag på! Haha, du ska fråga mig om bakingredienser. Jag gör ju inget annat än bakar nuförtiden;) Det finns t ex på Monoprix och Carrefour. Vissa bagerier säljer det också. (Levure fraîche)

#8 - - Madeleine:

Vi ska ju ha vårt bröllop på ett ställe där de fixar allting åt oss! Jag förstår inte dem som ska styra upp allt sånt själv.

Utöver festen fixar vi ju det andra - men det är ju inte speciellt mycket jämfört med bröllopsfesten...?



Så 5 år säger du..? Kul;)



Upp