Piazza Navona B/W

 
En av de mest turisttäta platserna i Rom måste utan tvekan vara Piazza Navona. Att sätta sig på en uteservering där är ungefär att jämföra med Place de Tertre i Paris. En utsikt över en turistmassa, mat till överpriser och människor som försöker sälja dig antingen en selfiestick eller en målning. Just det där senare finns i och för sig över hela stan. Jag vet inte hur många gånger jag sagt "no grazie" under den här helgen i en så italiensk accent som möjligt för att åtminstone försöka lura dem till att jag inte var en turist (mitt blonda hår och vilsna intryck kanske inte var så övertygande). Säkert trettio gånger, minst.
 
Jag tycker nästan att det ser lite mindre turistigt ut med dessa svartvita foton. Som att det korniga tar bort detaljerna som avslöjar att 95 % av människorna i de två bilderna troligtvis inte är invånare i staden. Som ni redan vet så tycker jag väldigt mycket om just den här inställningen i min kamera. Jag har inte ens redigerat ljus eller kontrast i dem för jag tycker inte att det behövs.
 
 
Vet ni. Jag är fruktansvärt trött. Jag orkar varken diska, packa upp väskan eller städa undan röran i min lägenhet. Det får bli helgens sysslor. Åh så kul det är att vara vuxen ibland. Nu ska jag ta en dusch och sedan hoppa i säng och läsa min bok. 
 
//One of the most touristic places in Rome must be Piazza Navona, but I think that the black and white photos kind of take away that tourist feeling. Don't you? I've done absolutely nothing to edit these two pictures. I love this setting on my camera and will try to use it more often. Now I'm heading to bed. I'm so tired right now. It's tough getting back from vacation and straight to work. Life as a grown-up is not always fun.
 
Italy | |
#1 - - teruko:

Förvisso kryllar det av turister, men det är ju ändå en väldigt vacker plats! Vi bodde ett kvarter därifrån för två år sedan och kunde enkelt gå dit även när det var ganska tomt. Det var absolut en njutning att sitta på en bänk vid någon av fontänerna omgiven av detta "rum".

Svar: Ja jag kan tänka mig att det är vackert när det inte kryllar av turister :)
Christine&OtherSweetStories

#2 - - Emelie - Berlin, Berlin:

Jag var till Rom 2007 med min klass. Det var en traumatisk upplevelse och det är helt klart den värsta resan jag gjort i hela mitt liv. jag har inga bra minnen från Rom alls - förutom från Piazza Navona. Haha!
Vi var dock där i januari och det var inte alls lika mycket turister. Jag minns mest en ljum kväll, fontänerna och dragspelsmusik. idag blir jag ändå sugen på att åka till Rom och förnya bilden av Stan. Det är ändå något som lockar :) och alla (utom mitt tonårsjag) verkar tycka att det är jättefint.

Svar: Usch då, det lät ju inte som en trevlig resa alls. Varför var det så traumatiskt? Ja du borde åka tillbaka igen, men undvik alla turistkvarter (Piazza Navona, Colosseum, Vatikanen, Fontani di Trevi). Det kommer i alla fall jag göra nästa gång, haha ;)
Christine&OtherSweetStories

#3 - - Sara:

Vilka fina bilder! :)

Svar: Tack så mycket!
Christine&OtherSweetStories

Upp