Rome - Trastevere

 
Eftersom att jag inte har visat er alla foton från Rom än, så får ni här en bildbomb från ett av mina favoritkvarter. Jag tyckte att Rom blivit ännu mer turisttätt sedan jag var där för första gången 2009. Jag upplever inte alls Paris på samma sätt. Det kändes som att det bara fanns några fåtal områden som inte var fullpackade med turister, och Trastevere var ett av dem. Vi tog oss till delen precis söder om Isola Tiberina. Här kunde man strosa runt i lugn och ro, i alla fall på ena sidan av Viale di Trastevere. Jag kan för övrigt tipsa om att ta spårvagnen dit från centrala delen av Rom (bland annat Piazza Venezia) för det var betydligt mer behagligt än bussen. De senare var helt fullpackade och kom ju liksom lite när de kände för det. Spårvagnen var däremot mycket mer modern och mer rymlig. 
 
Trastevere är en plats som jag nog tycker att man bör besöka under minst en dag. Det var så mysigt att promenera runt bland gränder och pittoreska byggnader. På den sydöstra delen är det väldigt lugnt och stilla, med lokala små bistron. Jag tycker personligen att det påminner om Batignolles i Paris i augusti månad. Avslappnat, tyst och inte särskilt mycket folk. På andra sidan av Viale di Trastevere är det mer liv och rörelse. Flera barer där områdets invånare inleder kvällen med en Aperol Spritz, små lokala butiker som säljer prisvärda skinnprodukter (detta är någonting man bara måste kolla in när man åker till Italien) och restauranger som turister likt jag själv hittat till - människor som gärna undviker turistfällorna på Piazza Navona. Jag köpte för övrigt ett par skinnsandaler i en butik just i det kvarteret. Jag ska försöka hinna skriva om det i helgen. 
 
Jag har massor kvar att visa er, och framöver kommer jag få mer tid till bloggen. Mer om det sen!
 
//One of my favourite areas in Rome was without a doubt Trastevere. This gem is fairly unknown to the common tourist mass and has a certain calm and peace to it that you won't find in the center of Rome. I found that Rome is more and more touristic, which is a shame because it has so much to offer. Anyway, back to Trastevere. We went to the northern part of this area, just south of the small island Isola Tiberina. I can really recommend to take the tram from Piazza Venezia. It's far more comfortable than the over-crowded buses and also more reliable (don't trust any time tables, they arrive when they feel like it). Get off at the stop Belli and walk over on the right side of Viale di Trastevere. You won't find many tourists on this side, but probably some expats, local people who don't speak much English and genuine cafes and small trattoria's. I doubt that you are able to find an ATM there. 
 
The other side of Viale di Trastevere is more vivid and loud. Bars where young Italians start their evening with an Aperol Spritz, small shops that sell leather goods and restaurants filled with tourists like me - people who wants to get away from overpriced meals and rude people. Personally, I loved it. It reminded me of Batignolles in Paris, and for those of you who have not been reading my blog since my time in France, I can tell you that it's MY place in Paris. 
If you ever go to Rome, Trastevere is a "must see".
 
I have lots more to show from Rome, and will also soon have more time to spend on my blog. I'll get back to that soon, I promise. 
 
Italy, Travels | |
#1 - - Ellinor:

Oh, vi bodde på den gatan du fotat på sista bilden, precis efter kaféet med parasollen som syns där till höger. Där åt vi för övrigt frukost varje morgon :)
Trastevere var verkligen otroligt mysigt och gemytligt och vi kom att spendera största delen av vår tid där.

Svar: Nej men vilket roligt sammanträffande! Ja det förstår jag verkligen att ni gjorde :)
Christine&OtherSweetStories

#2 - - Veronica Wallgren:

Rom verkar vara en väldigt mysig stad, hade gärna åkt dit någongång :)

Svar: Ja det är den. Om man bara kommer bort från turistmassan lite :)
Christine&OtherSweetStories

Upp