[Cinque Terre - Monterosso]

 
Jag satt och gick genom bilderna från Italien och Genova i juli och kom på att jag glömt att blogga om den andra bergsbyn i Cinque Terre som vi besökte, nämligen Monterosso al Mare. Ni som hängt med sedan i somras kanske minns att jag skrev om grannbyn Vernazza för ett tag sedan? Monterosso tillhör även den kustområdet Cinque Terre, som består av fem olika bergsbyar som under hela året besöks av hikers som vandrar mellan de olika byarna och turister från världens alla hörn. 
 
Precis som Vernazza är det en by som främst livnär sig på turismen, men Monterosso al Mare är även känt för sina vita viner och oliver. Själv tyckte jag att det var på tok för många turister, men det var ändå en mysig by. Vi promenerade runt i de trånga gränderna och åt lunch på en lokal taverna innan vi tog båten vidare.
 
Jag rekommenderar verkligen ett besök, men om du föredrar att inte trängas med horder av turister och har svårt för hetta, så skulle jag undvika högsäsongen. Satsa i så fall på maj-juni eller september-oktober då det är lite lugnare och dessutom mer humana temperaturer. Det kör färjor mellan de olika byarna men det går även bra att ta tåget.
 
Italy, Travels | |
#1 - - Lili:

Härligt det ser ut, fina bilder!

Svar: Tack så mycket :)
Christine&OtherSweetStories

#2 - - teruko:

Härligt att se foton som påminner mig om våra kommande äventyr alldeles snart - en månad på Teneriffa. -20 byts mot + 20. Inte fel!

Svar: Åååh, så härligt! Jag förstår att du längtar.
Christine&OtherSweetStories

#3 - - Ellinor:

Cinque Terre står högt upp på min reselista. Troligen blir det franska sydkusten i sommar och då hoppas jag att vi kan bila över till Italien också.
Kram <3

Svar: Ja det tycker jag att ni ska göra!
Christine&OtherSweetStories

Upp