Kyckling- och purjolöksoppa

 
Nu är det inte direkt sådant där väder längre då man vill kura upp sig i soffan och surpla på en soppa, men jag tänkte ändå att jag skulle dela med mig av en riktigt god sådan som jag brukar göra med potatis och grönsaker. Den är dessutom så himla enkel att göra. 
 
För 4 (dryga) portioner behöver du:
 
2 kycklingfiléer
4 potatisar
3 morötter
1 bukett broccoli
1 purjolök
2 tärningar grönsaksbuljong
½-1 tärningar hönsbuljong
1 vitlöksklyfta
Ingefära
Salt & peppar
 
Börja med att skära upp kycklingen i mindre bitar, lägg dem en stund i marinad med soja, olivolja, salt och peppar. Medan det står och göttar sig lite så skalar du potatisen och morötterna innan du hackar dem i mindre bitar. Purjolöken ska även den skäras såklart. Stek sedan kyckligen ett par minuter och rör runt så att bitarna får färg men inte helt genomstekta. De ska alltså vara lite "gummiaktiga". Det gör inget om bitarna är lite stora för de kan man dela sen innan de läggs ner i soppan. Lägg dem åt sidan och bryn purjolöken i lite smör och olja i en stor kastrull eller ett kärl. Hacka i vitlök, ingefära (kan även rivas, vilket jag brukar göra eftersom att jag är lat) samt peppra och salta (inte för mycket salt bara för buljongen är redan salt!). Detta är viktigt för det blir inte bra om du pepprar i vattnet. Om det blir torrt kan man hälla på lite vatten och låta det sjuda. Sedan lägger du i potatisen tillsammans med tilltäckligt mycket vatten så att det täcker allting, och smular sedan i buljongtärningarna. Låt det koka på svag värme i fem minuter, sedan lägger du i broccoli och morötter och kokar i fem minuter till innan du sänker värmen och lägger i kycklingen. Det ska sen endast sjuda i fem minuter. Smaka av om det behövs mer buljong/vatten/salt.
 
Det är en mättade soppa som inte blir för mustig. Bon appétit! 
 
In the kitchen | |
Upp